Design grafic by Alex Filoteanu – Energie și chimie

Ce se intamplă cu cei care desenează încă de pe băncile liceului și ale căror caiete sunt umplute cu ilustrații, caricaturi și imagini? Simplu, se fac mari și-și creionează mai departe universul în ce forme și culori vor ei.
Chiar dacă sala de clasă a fost înlocuită cu studio-ul de creație, caietul cu laptop și caricaturile cu identități vizuale, pentru Alex Filoteanu pasiunea pentru design grafic a rămas aceeași, a fost transformată în brand-ul No Eye Patch si multe alte proiecte creative, care pot fi găsite aici: https://www.behance.net/alexfilo sau pe  facebook: https://www.facebook.com/ilikefilo.
CI:  Cum a început relaţia ta cu design-ul grafic? A fost un moment în care ţi-ai zis “Asta vreau să fac“?
Alex Filoteanu: Relația mea cu design-ul a început încă din simpaticul liceu Jean Monnet din București. Desenam împreună cu colegul meu de bancă Ciprian în timpul orelor mai lejere. Aveam un caiet special în care obișnuiam să facem un soi de battle-uri de desen. Alegeam un subiect, îl ilustram pe rând și ajungeam să umplem pagini întregi până la sfârșitul orei. În general, desenam caricaturi despre colegi sau profesori în diferite situații amuzante. Desenam animale, clădiri, personaje închipuite şi orice ne trecea prin cap. Uneori ne completam reciproc desenele cu câte un input complet retardat, care ori era cireaşa de pe tortul metaforic, ori motiv de mototolit hârtia.
De atunci am observat că pot interpreta vizual cu succes orice concept care îmi stârnește natural interesul sau orice concept pe care aleg să îl întorc pe toate părțile până îmi conturez o hartă mentală completă a lui.
CI: Care a fost primul tău proiect de design şi cel mai recent?  Cum ţi s-a schimbat abordarea şi modul de lucru de-atunci şi până acum?
Alex Filoteanu: Primul meu proiect a fost un layout pentru un banner. Aveam 17 ani și ajutam un prieten de familie pe timpul verii într-un mic atelier de grafică publicitară. Am început cu o schiță a machetei pe o coală A4. A urmat interpretarea digitală a schiței. Am învăţat instant operaţiunile esențiale și, mai mult din joacă, am descoperit cât de natural simțeam și materializam compozițiile. A urmat partea de producție. Lucram cu rame mari pe care le sudam în curtea atelierului. Pe rame, aplicam pânza, peste care lipeam ulterior grafica element cu element. A fost o vară foarte simpatică, în care am oscilat între plajă pe acoperișul atelierului, proiecte de toate calibrele. În perioada asta am învățat de unde se apucă și cum se duc la bun sfârșit proiectele.
Ultimul proiect a fost o identitate vizuală pentru băieții de la goBig – Content Management Network. Un grup de oameni foarte pasionaţi de job-ul lor.
Ne-am strâns toţi la o masă şi am discutat pe larg conceptul lor, am agreat împreună fondul şi forma, am fost serioşi, am râs și am mers la meciuri de airsoft împreună. Rezultatul a fost pe măsură: o identitate clară după sufletul, natura şi nevoile băieților.
Abordarea proiectelor a rămas la fel ca întotdeauna. Este o plăcere să mă conectez la nivel personal cu oamenii cu care lucrez. Mereu m-am bazat pe relaţia pe care o am cu clienții și pe gradul de înțelegere dintre noi. Înainte de orice, am căutat întotdeauna să înțeleg: omul, afacerea sau brand-ul, proiectul, nevoile, dorințele și doleanțele oamenilor cu care lucrez. Modul de lucru a rămas relativ acelaşi; singurele diferenţe sunt de natură tehnologică. Programe noi, tehnologie nouă, medii noi și inspiraţie nouă. Cred că sunt un designer flexibil şi adaptat situaţiilor în care aleg să mă plasez. Interpretez la nivel vizual nevoile clienţilor cu ajutorul tuturor abilitaţilor acumulate în 13 ani de experiență.
CI: Cum ai descrie creațiile tale în 5 cuvinte?
Alex Filoteanu: Sincere, Evidente, Echilibrate, Clare, Amuzante.
CI: Cum arată spațiul tău de lucru când ești  “în toiul“ creației?
Alex Filoteanu:  La capitolul ăsta sunt flexibil, de obicei lucrez în studio-ul meu. Este o mansardă luminoasă. Am câteva birouri, muzică bună la un volum plăcut, căldură, ceaiuri şi cafele atât pentru prietenii care trec în vizită cât și pentru colaboratorii care vin la work-dates. Ocazional iau laptop-ul cu mine şi mă mut o zi întreagă la o terasă liniştită sau într-o cafenea cu ambient plăcut. Uneori apar proiecte pe durata cărora mă deplasez în locaţie. Îmi place să călătoresc şi să cunosc oameni şi locuri noi. Am avut întotdeauna câte ceva util de învăţat şi de oferit cu fiecare colaborare nouă.
CI: Nici un artist nu vrea să recunoască, dar unele proiecte sunt “mai egale decât altele“: Spune-ne despre 2 proiecte ale tale, de care eşti cel mai mândru.
Alex Filoteanu: Primul proiect notabil este brandul românesc www.NoEyePatch.ro înfiinţat în 2007 şi în plină desfăşurare în prezent. Sloganul este scurt şi sincer “From Romania With Love”. A început în 2007 sub forma unui blog prin intermediul căruia îmi expuneam desenele digitale. Am avut parte de mult feedback pozitiv din partea celor care îmi urmăreau blogul. Oamenii mă încurajau să fac tricouri din majoritatea desenelor aşa că am decis să îl transform în pagină de facebook, ulterior în shop online.
NoEyePatch a decolat serios în momentul în care am descoperit tricoul “Cocaine&Caviar” de la brand-ul “Crooks&Castles”. Mai mult în glumă am ajuns să compun din ce în ce mai multe combinaţii şi aşa s-a născut colecţia “Bagabonti & Combinaţii”.
Colecţia a fost anunţată de la început drept un pamflet, o interpretare românească a tricoului menţionat mai sus, cu toate astea am avut parte de ceva hateri. Cu o mare parte dintre ei am ajuns prieten şi ne strângem ocazional la câte o masă.
Proiectul evoluează frumos şi lucrăm în fiecare zi cu drag, recunostință şi spor pentru oamenii minunaţi care ne-au susţinut şi continuă să ne susţină prin comentarii, comenzi şi vorbe bune pe www.facebook.com/noeyepatchwear.
Le mulţumesc şi aici incă o dată și le promit colecţii noi şi proiecte simpatice.
Un alt proiect interesant este pentru Grand Combo Băneasa. Am lucrat împreună cu băieții de la Colorbitor, fiind responsabil pe partea de design graphic a meniurilor şi a pereţilor locaţiei.
Meniurile arată ca nişte tăbliţe pe care, produsele şi serviciile sunt scrise cu cretă colorată. Iar pereţii sunt acoperiţi  de un pattern format din burger coloraţi. Este un joc de culori în stilul pop art asemănător cu lucrarea lui Andy Warhol pentru supa de roşii Campbell şi cu lucrarea “Marilyn Diptych”. Pe unul dintre pereţii localului mai există un print decupat în formă de vacă pe care sunt desenate linii de tăiere.
La final am fost toţi invitaţi la evenimentul de lansare a localului, unde am avut plăcerea de a vedea într-un context plăcut tot rodul muncii noastre în timp ce degustam unul dintre cei mai buni burgeri din Bucureşti.
CI: Inspirația ta când vine…de unde vine?
Alex Filoteanu:  Inspiraţia vine din jur, ţin ochii deschişi, ascult, simt, înţeleg, caut pe net, trec totul prin filtrul meu şi interpretez informaţiile acumulate ca urmare a tuturor factorilor cu care intru în contact. Obişnuiesc să îmi vizitez prietenii în alte ţări sau oraşe. Vara o petrec de obicei integral la mare. Iarna sunt aproape de familie şi de persoanele dragi. În general lucrurile bune vin singure în viaţa mea. Şi întotdeauna la timpul lor.
CI: Brands Fantasy League: Dacă ai putea să alegi un brand pentru care să recreezi logo-ul, iar pentru altul – packaging-ul care ar fi acestea?
Alex Filoteanu: Bună întrebare. Cred că cel mai sigur aş face un refresh Covrigăriei Luca. Îmi plac mult covrigii lor. Logo-ul lor merită puţin mai multă atenţie din punctul meu de vedere.
Pentru packaging aş alege Agent Provocateur din simplul motiv că aş vrea să văd dacă pot face ceva mai frumos decât deja au.
Autor: Catalina Ceparu, PR Executive Creative Ideas