Scroll Top

Carla Szabo – modernitate și simplitate transpusă în bijuterie

 
Carla Szabo (Demo)

La sfârșit de februarie am văzut un articol despre noua colecție Mixișor a Carlei Szabo și m-am îndrăgostit pe loc de ea. A doua zi eram deja la showroom să cumpăr nu doar pentru mine, ci și pentru colege și cea mai dragă prietenă unde mărțișorul avea să ajungă peste ocean. Am reîntâlnit-o pe Carla la fel de veselă și caldă precum o știam, pentru că în urmă cu 7 ani îi mai luasem un interviu, pe vremea când lucram în presă, iar ea lansa Coleopurele. Stând de vorbă, mi-am dat seama că aș fi vrut să aflu mai mult despre lumea ei, designul de bijuterie și această industrie, tranziția ultimilor ani și unde ne aflăm acum. Bijuteriile, ideile transpuse în artă păstrează rafinamentul ei și a fost o încântare să cotrobăi prin rafturile showroom-ului în căutare de inspirație și pentru alte ocazii.
Creative Ideas: Cum a început periplul tău în lumea designului de bijuterie? A fost un moment în care ai știut că acolo este locul tău ca și profesionist?
Carla Szabo: Totul a început ca o joacă în perioada când lucram încă în amenajări interioare. Locul meu ca profesionist este în continuă dezvoltare şi căutare. Bijuteriile sunt o formă minunată prin care pot exprima idei şi le pot comunica oamenilor.
CI: Creezi bijuterii din 2004. Cum ai evoluat ca și designer de atunci?
CS: Să vorbesc despre evoluţia mea îmi este un pic greu. Ce simt însă este că am învăţat multe din experienţa cu materialul, cu condiţiile de producţie. Am învăţat să exprim mai eficient în materie un gând, o idee.
CI: Care sunt materialele tale preferate de lucru?
CS: Lemnul, argintul, pielea, oglinda.
CI: Ai vreo colecție care ți-a rămas la suflet în mod deosebit?
CS: Toate au reprezentat câte ceva important. Îmi este greu să mă decid… Mă gândesc acum la cea numită Endless Love. A fost prima colecţie în care am proiectat şi executat bijuteria numită iHerman, piesele din petale de trandafiri, braţara timpului etc
CI: Cum este percepută bijuteria de designer în România? Cine sunt clienții tăi?
CS: Bijuteria în sine ca obiect a fost mereu apreciată de oameni. O lume în miniatură, lucrată cu atenţie şi dăruire incorporează o stare de bine pe care oamenii o percep. Clienţii noştri cumpăra bijuterie de autor deoarece cu ajutorul ei îşi definesc mai bine personalitatea, inclinaţiile estetice, discursul social. Aceştia devin din ce în ce mai mulţi, odată cu trecerea timpului şi odată cu maturizarea societăţii.
CI: Cum ai cataloga modul în care se accesorizează femeile în România? La ce nivel suntem noi față de ceea ce se întâmplă în marile capitale ale modei?
CS: România se uita mereu peste gard la ce fac alţii. Ceea ce este la un anumit nivel, firesc. Problema este însă că nu îşi respectă creatorii locali sau liderii de opinie, ci aşteaptă ca ei să fie validaţi întâi de „părinţii” lor, culturile mari. Este de altfel un cerc vicios. Evident că exista excepţii, dar nu cât să dea de „ mâncare” unui nou val. Creatorii, intelectualii locali, cu foarte mici excepţii, îşi auto-sustin creaţiile. Şi aceştia trebuie să înţeleagă că pentru a „reuşi”, adică a exista constructiv pe piaţa de design sau artă, trebuie să înveţe ABC-ul sistemului economic în care „ideea” nu este suficientă. Concluzia este că şi clientela şi creatorul local trec printr-un proces de învăţare, de perfecţionare, de a ajunge la un numitor comun: piaţa de consum şi efectele ei asupra economiei locale.
CI: Ce persoană/ vedetă ți-ar plăcea să-ți poarte bijuteriile în mod special?
CS: Oamenii veseli, optimişti şi cu preocupări „out of the box”. Cei care îmi cumpără şi poarta deja produsele sunt astfel şi îmi dau puterea de a continua.
CI: De-a lungul timpului ai avut și numeroase colaborări cu designeri români? Este o încercare de a oferi o soluție pret-a-porter româncelor?
CS: Este o temă minunată, aceea de colaborare cu alţi designeri. Ca designer, să proiectez şi să fac lucruri pentru ceilalţi, stă în esenţa meseriei mele.
CI: Realizezi bijuterii și în scop promoțional pentru diferite branduri. Care a fost cel mai dificil brief primit și cum i-ai dat de cap?
CS: Un bief devine dificil atunci când ai prea puţin timp la dispoziţie. Şi cam toate au avut această încercare. De multe ori bariera de preţ a fost un challenge pozitiv pentru mine. Să găseşti cea mai bună soluţie cu bani puţini, este o calitate care ţine de proiectare. Pot spune că cel mai greu a fost să lupt cu comparaţia nepotrivită între noi şi companiile mari, care au în portofoliu câteva produse standardizate. Mulţi beneficiari nu înţeleg în continuare diferenţa dintre un proiect custom made, un produs creat de la 0 şi unul standardizat, cumpărat din cataloage. Iar apoi când au înţeles, nu au mai apelat la noi. Bugetele au câştigat în favoarea originalităţii.
CI: Anul acesta ai lansat o colecție de mărțișor. Povestește-ne puțin despre ea și dacă o să ne obișnuiești astfel în fiecare primăvară.
CS: Colecţia se numeşte Mixisor şi este un mix intre tradiţional şi modern, de la ţară la oraş. Ea te invită să intri în atmosfera ludică a primelor flori ieşite din zăpadă. Primăvara înseamnă bucurie şi lumina, deschidere. Alb şi roşu, cruciuliţa şi linie, plin şi gol, în alte cuvinte, Mărţişorul la ţară. Modernitatea îşi aduce aportul său de simplitate antiseptică. Cuburile sunt nişte pixeli în 3D. Din planul bidimensional în cel tridimensional, grafica devine obiect. Coliere, braţări şi cercei, obiecte facile, uşoare, celebrează acum primăvara la oraş. Ne dorim ca această colecţie, la fel ca şi celelalte pe care noi le propunem publicului să devină o tradiţie şi o bucurie pentru cât mai mulţi.
CREDIT FOTO: SEBASTIAN OROS
AUTOR: ANDREEA LADA, DIRECTOR EXECUTIV/ SENIOR PR CONSULTANT CREATIVE IDEAS