Graph Geeks, studioul de arhitectura infiintat in 2013 ce are ca nucleu 3 tineri arhitecti urbanisti si un inginer contructor semneaza proiecte din domeniul arhitecturii, urbanismului si design-ului, atat pentru birouri, spatii comerciale si proiecte rezidentiale. Povestea Graph Geeks a inceput de pe bancile Universitatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu”, unde Andrei Dorobantu, Radu Pervolovici si Andrei Alexandrescu au legat mai mult decat o relatie de colegialitate, care s-a transformat ulterior intr-un studio de arhitectura in cadrul caruia au reusit sa execute proiecte de anvergura, gratie profesionalismului dobandit de-a lungul timpului.
Ce inseamna sa fii arhitect in viziunea echipei Graph Geeks puteti citi in interviul de mai jos.
Creative Ideas: Cum ati plecat la drum cu acest proiect?
Graph Geeks: Conceptul a fost de a ne uni fortele. Am lucrat pe toata durata studiilor impreuna inclusiv pentru proiecte de facultate, cat si la biroul unde ne-am format. Ne cunoastem atuurile si ne completam foarte bine. Suntem mari sustinatori ai activitatii de brainstorming si chiar daca ne impartim proiectele pentru ca fiecare sa coordoneze individual activitatea de santier, conceptul si proiectarea le facem intotdeauna impreuna.
CI: Ce inseamna sa fii arhitect urbanist in Romania?
GG: Urbanismul este un domeniu cunoscut de foarte putini oameni si din pacate la cum se desfasoara fenomenul de urbanism in Romania este de inteles acest lucru. Arhitectul urbanist este invatat sa gandeasca de la macro la micro. Astfel jobul nostru se poate constitui intr-un proiect de unificare a orasului Bucuresti cu orasul Ploiesti sau in ceva micro precum amplasarea unei constructii pe o parcela. Din pacate proiectele de amploare sunt o raritate in Romania. Asadar meseria de urbanist in Romania se reduce la proiecte de autorizatii precum P.U.D.-uri sau P.U.Z.-uri. Din aceasta cauza veti regasi arhitecti in toate domeniile de creatie fie ca este vorba de design grafic sau web design, marketing si publicitate.
Proiect reabilitare Faur
CI: Cum lucrati? Care este parcursul unui proiect, de la primul telefon din partea clientului si pana la final?
GG: In mod uzual prima intalnire are scopul de a ne cunoaste, de a intelege tipul de personalitate pentru care vom lucra, de a vedea locatia si viziunea clientului asupra spatiului. Ne-am dezvoltat un sistem destul de clar de pasi de la care nu ne abatem. Astfel ulterior mai avem nevoie de 3-4 discutii pentru a ajunge la un concept si la un proiect tehnic final. Odata stabilite toate detaliile tehnice si de design incepe partea de management de santier, parte care curprinde etapizarea lucrarilor, stabilirea furnizorilor si negocierea ofertelor in interesul clientului. Sunt diferente mari in desfasurarea evenimentelor in functie de tipologia proiectului. Daca proiectele de arhitectura si cele de design sunt similare, cele de urbanism implica mult mai putine intalniri cu beneficiarul si nu contin partea de management de santier.
CI: Ce fel de colaborari aveti? Dincolo de cele obisnuite cu ingineri de instalatii/ rezistenta, ati avut si colaborari mai putin uzuale?
GG: In ultimul timp am incercat sa integram mai mult arta in amenajarile noastre. Astfel am intalnit oameni care ne-au fascinat, pictori si sculptori care emana extrem de multa pasiune pentru ceea ce fac. Unde am avut posibilitatea si intelegerea beneficiarilor am adus artisti fie consacrati fie inca studenti de profil care au creat piese de arta special integrate pe conceptul nostru de design. Cea mai impresionanta este o pictura facuta de artistul Romelo Pervolovici pe un panou de tabla de 7 m.
Artist Romelo Pervolovici
CI: Ati realizat multe proiecte de amenajare interioara. In ce fel difera gandirea spatiului interior de gandirea unui spatiu exterior si care va atrage mai mult?
GG: Desi designul interior si urbanismul fac parte din acelasi domeniu de activitate sunt doua categorii total diferite. De obicei o amenajare de interior reflecta foarte mult personalitatea clientului in cazul proiectelor rezidentiale sau ceea ce vrea acesta sa transmita publicului in cazul spatiilor publice. In aparenta designul interior este mult mai intim decat urbanismul. In design trebuie sa stai fata in fata cu un client, sa il asculti, sa il intelegi si apoi sa produci o rezolvare vizuala a dorintelor si a nevoilor lui. In schimb urbanismul inseamna mult mai multa responsabilitate. De exmemplu prin trasarea unui traseu de autostrada poti salva economia unui intreg oras. Cand gandesti un proiect de urbanism trebuie sa analizezi populatia unei zone, activitatile acelor oameni, de ce, cum, unde, prin ce mijloace se deplaseaza. Implica mult mai mult decat un proiect de design. Cu toate astea nu as putea alege intre design si urbanism. Ambele imi starnesc la fel de multa pasiune.
Apartament New City Residence
CI: In ce masura conteaza afecteaza socio-cultural urbanismul sau arhitectura?
GG: Intrebarea asta ma trimite cu gandul la orase precum Barcelona sau Londra, orase pe care majoritatea turistilor le viziteaza datorita arhitecturii. Exista un motiv intemeiat pentru care in urbanism si arhitectura exista sintagma “calitatea vietii”. Arhitectura inseamna civilizatie, cultura, istorie si noi ca arhitecti ar trebui sa luam in consideratie aceste aspecte in momentul in care proiectam o cladire. Din pacate prea putini o fac si cei care o fac sunt constransi de bugete sau de subcultura si ignoranta unor beneficiari.
Propunere Gara de Nord 2035
CI: Care credeti ca vor fi principalele provocari ce vor marca arhitectura anilor urmatori?
GG: Provocarea principala in Romania este lipsa resurselor financiare si nu neaparat pentru ca e criza financiara sau un nivel scazut al economiei. Exista arhitecti foarte capabili care ar putea proiecta la un nivel foarte inalt. Sunt foarte multe proiecte care sufera modificari majore de la stadiul de ilustrare grafica la realitate. Tehnologia si finisajele de calitate costa si prea putin sunt dispusi sa plateasca pretul. Noi suntem increzatori ca mentalitatea se va schimba odata cu deschiderea tot mai mare catre Europa. In design se simte deja o schimbare majora in ultimii ani. Probabil ca vor urma arhitectura si urbanismul.
Redactia Antena 1
CI: Care va este cel mai drag proiect de pana acum?
GG: De obicei ne implicam foarte tare in toate proiectele pe care le dezvoltam. Principiul nostru este sa fim pasionati de ceea ce facem pentru ca finalitatea proiectului sa fie un rezultat de calitate. Exista cateva proiecte care ne-au responsabilizat mai tare decat altele si odata cu aceasta responsabilitate si implicarea aferenta. Avem cateva proiecte pentru Andrei Maria (Smiley) care a inteles perfect ce inseamna sa fii profesionist in meseria ta si ne-a dat mana libera in amenajarile facute pentru el. Sa nu va imaginati ca asa se intampla de obicei, dimpotriva, dar sentimentul de a nu avea restrictii de creatie este deosebit.
Birouri HaHaHa Production
CI: Ce nu ati facut pana acum si v-ar placea sa proiectati?
GG: Sunt cateva programe arhitecturale sau de design pe care inca nu am avut ocazia sa le proiectam. Pentru noi nu conteaza atat de mult tipul proiectului cat libertatea de exprimare profesionala. Chiar daca a fost un proiect de design, de arhitectura sau de urbanism in momentul in care am primit libertate completa mintile noastre au putut functiona la capacitate maxima de creatie. Din pacate aceste momente sunt foarte rare, din aceasta cauza simtim nevoia cateodata sa participam si la concursuri. Recent am fost in discutii pentru a proiecta Muzeul Comunismului si ne-a cam ramas in minte.
Propunere restaurant
AUTOR: ANDREEA LADA, DIRECTOR EXECUTIV/ SENIOR PR CONSULTANT CREATIVE IDEAS